Сторінка психолога
Домашнє насильство рівність чоловіка і жінки починається у сім'ї
Життя на повну силу! СНІД та ВІЛ
Форми проведення батьківських зборів
Форма проведення: «круглий стіл».
Задачі зборів:
1. Познайомити батьківський колектив із можливими проблемами адаптації дітей у перший рік навчання.
2. Розробити рекомендації для створення системи комфортних взаємин із першокласником.
Питання для обговорення:
- Фізіологічні труднощі адаптації першокласників у школі.
- Психологічні труднощі адаптації першокласників у школі.
- Система взаємин дітей у класі.
Методика вивчення шкільної мотивації учнів молодших класів
Для скринінгового оцінювання рівня шкільної мотивації Н.Г.Лусканова пропонує також спеціальну анкету, відповіді на 10 питань якої оцінюються від 0 до 3 балів
нейтральна — 1 бал,
позитивна — 3 бали).
Запитання анкети:
1. Тобі подобається у школі чи не дуже?
2. Вранці, коли ти прокидаєшся, ти завжди з радістю йдеш до школи чи тобі хочеться залишитися вдома?
3. Якби вчитель сказав, що завтра в школу не обов'язково йти всім учням, то ти б не прийшов до школи?
4. Тобі подобається, коли у вас відміняються які-небудь уроки?
5. Чи хотів би ти, щоб не задавали домашніх завдань?
6. Чи хотів би ти, щоб у школі залишилися тільки перерви?
7. Чи часто ти розповідаєш про школу батькам?
8. Чи хотів би ти, щоб у тебе був менш вимогливий учитель?
9. У тебе в класі багато друзів?
10. Тобі подобаються твої однокласники?
Учні, які набрали
25—30 балів, характеризуються високим рівнем шкільної адаптації,
20—24 бали характерні для середньої норми,
15—19 балів вказують на зовнішню мотивацію,
10— 14 балів свідчать про низьку шкільну мотивацію і
нижче 10 балів — про негативне ставлення до школи, шкільну дезадаптацію.
Навчання без страху. Поради психолога першокласникам
Початок шкільного життя супроводжується для шестирічної дитини достатньо великою кількістю стресових явищ, що може приводити не лише до інтелектуально невмотивованого невстигання, а й до соматичних і психічних розладів здоров’я.
Спостерігаючи за першокласниками, педагоги повинні пам’ятати, що навчання в школі вимагає мобілізації всіх інтелектуальних можливостей та фізичних ресурсів дитини. У перші дні навчання у школі майже у 75 % дітей знижується рівень працездатності, різко послаблюється їхня розумова активність. У такому стані навіть підготовлені діти можуть ставати некомунікабельними, сторонитися своїх однолітків, боятися вчителів, невпевнено почуватися біля дошки, неадекватно реагувати на зауваження дорослих, боятися стати неуспішними. Чим слабкіша (фізично чи ментально) дитина, тим глибшими психосоматичними порушеннями може супроводжуватись її шкільне життя
Діагностика інтелектуального розвитку
Соціометрія
Соціометрія – це соціально-психологічний тест, спрямований на виявлення взаємин всередині групи людей: які симпатії всередині групи, хто є загальним улюбленцем, а кого обходять стороною.
Методику соціометрії широко застосовують для школярів як в початкових, так і в старших класах. Цей метод заснований на уявному виборі, який роблять всі члени групи. Пропонується досить напружена емоційна ситуація, в рамках якої учасникам необхідно зробити вибір на папері на користь або проти деяких членів групи. Варто відзначити, що у школярів немає як такої спільної діяльності – найчастіше вони просто навчаються разом, сидячи один з одним за партою. Тому їм важко буде вибирати в своїй групі лідера. Однак оцінити емоційну атмосферу класу за допомогою соціометрії можливо.
Орієнтаційний тест шкільної зрілості Керна
Тест виявляє загальний рівень психічного розвитку, рівень розвитку мислення, вміння слухати, виконувати завдання за зразком, довільність психічної діяльності.
Тест складається з 4-х частин:
- тест "Малюнок людини" (чоловічої фігури);
- копіювання фрази з письмових букв;
- змальовування точок;
- опитувальник.
Насильство. Як вміти себе захистити.(Заняття для учнів 8 – 9-х класів)
Заняття для учнів 8 – 9-х класів
Мета: ознайомити учнів з поняттям «насильство», видами
насильства, правовими та юридичними аспектами.
Показати способи захисту особистості в ситуації
насильства.
Тренінг «СНІД і його профілактика»
Щодня близько 16 тисяч чоловік заражаються ВІЛ-інфекцією (по 11 заражень за кожну хвилину), з них близько половини припадає на молодих людей від 15 до 24 років (по 5 заражень за кожну хвилину). 16,3 млн. чоловік вмерли від СНІДу з початку епідемії, з них 3,6 млн. - діти до 15 років. У 1998 р. від СНІДу у світі вмерли 2,5 млн. чоловік, у 1999 р. - 2,6 млн. чоловік. Наприклад, від малярії на планеті в рік помирає один мільйон чоловік. Однак малярія відноситься до епідемій зі стабільною кількістю смертей, а епідемія СНІДу продовжує розвиватися, і кількість смертей зростає рік від року.
Насильство в сім'ї (тренінг з батьками)
Завдання тренінгу
І. Звернути увагу батьків, «що ми розуміємо під насильством?»
II. Як діти реагують на насильство в сім'ї.
IIІ. Як діти переживають і як це відбивається на поведінці дітей? IV. Поради батькам. Час: 2 години.
Ресурсне забезпечення: фліп - чарт, плакат, аркуші паперу, фломастери, кольоровий папір, скотч, маркери.
Тест Томаса - типи поведінки в конфлікті
Однією з найпоширеніших методик діагностики поведінки особи в конфліктній ситуації (точніше, конфлікт інтересів) є опитувальник Кеннета Томаса (Kenneth Thomas) "Визначення способів регулювання конфліктів". К. Томас виходив з того, що людям не слід уникати конфліктів або розв'язувати їх будь-якою ціною, а потрібно вміти грамотно ними управляти. Він спільно з Ральфом Килманном (Ralph Kilmann) запропонував двомірну модель регулювання конфліктів, вимір якої - поведінка особистості, засноване на увазі до інтересів інших людей; друге - поведінка, що передбачає ігнорування цілей оточуючих і захист власних інтересів.
Лінійка щодо попередження торгівлі людьми(презентація)
Здається досить дивним, що сьогодні, в ХХІ столітті, ми змушені говорити про торгівлю людьми не в історичному контексті, а в реальному часі. На превеликий жаль, і зараз, мільйони людей у світі перебувають у рабстві. Звичайно, «нові раби» не носять кайданів, їх не пропонують відкрито на ринках, як то було у прадавні часи, на них ніхто не має легальних прав, тому що у всіх країнах рабство заборонено. Тим не менш, люди перетворюються на «товар», який можна продавати і купувати, використовувати як завгодно, а потім викидати як непотріб. Тому торгівля людьми вважається сучасною формою рабства, і розглядається на міжнародному рівні як злочин, що карається законом.
Виховна година з елементами тренінгового заняття на тему «Попередження торгівлі людьми»
Вивчення психічних станів та настрою учнів (Л. В. Туріщева «Психолого-педагогічні аспекти уроку»)
Однією з найпоширеніших методик діагностики поведінки особи в конфліктній ситуації (точніше, конфлікт інтересів) є опитувальник Кеннета Томаса (Kenneth Thomas) "Визначення способів регулювання конфліктів". К. Томас виходив з того, що людям не слід уникати конфліктів або розв'язувати їх будь-якою ціною, а потрібно вміти грамотно ними управляти. Він спільно з Ральфом Килманном (Ralph Kilmann) запропонував двомірну модель регулювання конфліктів, вимір якої - поведінка особистості, засноване на увазі до інтересів інших людей; друге - поведінка, що передбачає ігнорування цілей оточуючих і захист власних інтересів.